Ideą programu Erasmus + jest wspieranie inicjatyw mających na celu integrację społeczeńst Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście kultury i edukacji. W tę ideę znakomicie wpisuje się pomysł nauczycieli Gimnazjum Nr 1 mający na celu zacieśnienie współpracy ze szkołą partnerską w Kiskunfelegyhaza na Węgrzech,a także nawiązanie bliższych znajomości ze szkołą w Vitkowie w Czechach oraz gimmnazjum w Lublińcu.  Pomysł ten to wspólna realizacja projektu „Bräuche und Traditionen“, czyli tradycje i zwyczaje naszych krajów. Uczniowie czterech szkół z trzech państw mają wspólnie odkrywać, co je łączy, a co dzieli w odniesieniu do kultury i tradycji, co znakomicie koreluje z ideą Unii Europejskiej, która zawiera się w słowach „In varietate concordia”, czyli różni w jedności.

Przez dwa lata uczniowie mają owiedzać się wzajemnie w swoich miejscowościach, prezentować zwyczaje swojego regionu i jednocześnie poznawać tradycję swoich sąsiadów. Zasadniczym efektem dwuletniej  współpracy mają być: trójjęzyczny słownik tradycji i zwyczajów, wielojęzyczna książka kucharska, w której opisane zostaną potrawy typowe dla naszych regionów, a także multimedialny kalendarz, opsujący tradycyjne wydarzenia w naszych krajach.

To atrakcyjne przedsięwzięcie ma na celu jeszcze jeden ważny aspekt – wspieranie nauki języków obcych. Wychodząc naprzeciw potrzebom współczesnej Europy, Gimnazjum Nr 1 chce poszerzyć możliwość wypróbowania w praktyce swoich zdolności językowych i jednocześnie stworzyć możliwość kontaktów międzynarodowych, w których języki obce odgrywają kluczową rolę. Bez wątpienia taki program przyczyni się do większej motywacji uczniów do nauki.

Warunkem sfinansowania całości naszego przedsięwzięcia przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji jest solidna i efektywna praca wszystkich uczestników projektu i wyjście z jego ideą do szerokiego środowiska rabczańskiego. Stąd uczestnicy zobowiązani będą do aktywnego uczestnictwa w życiu miasta poprzez propagowanie swojego projektu w różnych jego  instytucjach, prezentowanie wyników swojej pracy w innych szkołach, placówkach, dla których bliska jest idea integracji europejskiej oraz kultywowanie tradycji i zwyczajów.

O naszych partnerach:

Koordynatorem całego programu jest gimnazjum w Vitkovie. Niewielka, sześciotysięczna miejscowość położona jest ok. 20 kilometrów na południe od Opawy. Adres mailowy szkoły: www zsgvitkov.cz

Szkoła na Węgrzech znajduje się w ślicznej miejscowości Kiskunfelegyhaza, którą zamieszkuje ok 30 000  osób. Jest położone ok. 80 kilometrów od Budapesztu. Adres szkoły: www.constantinum.hu

Nasi polscy partnerzy pochodzą z miasta Lubliniec położonego ok. 50 kilometrów na północ od Katowic, ok 25 000 mieszkańców. Adres szkoły: www.gim1.lubliniec.pl

Harmonogram

 

listopad 2015              opracowujemy logo naszego projektu, wysyłamy nasze pomysły do szkół partnerskich i wspólnie wybieramy       najlepsze logo

grudzień 2015            uczniowie tworzą kartki świąteczne i wysyłają je pocztą

styczeń 2016               uczniowie poszerzają swoją wiedzę na temat tradycji Świąt Wielkanocnych w swoim regionie

luty 2016                    tworzymy prezentację w programie PowerPoint na temat tradycji Świąt Wielkanocnych

marzec 2016               wizyta w szkole partnerskiej na Węgrzech gdzie odbędzie się pokaz naszych prezentacji, udział w warsztatach     podczas których uczniowie poznają i wykonają tradycyjne ozdoby świąteczne

kwiecień 2016            uczniowie piszą tradycyjne przepisy kulinarne i wysyłają do szkół partnerskich

maj 2016                     spotkanie w szkole w Lublińcu, gdzie uczniowie tworzą międzynarodową książkę kucharską

czerwiec 2016             tworzymy stronę internetową naszego projektu

październik 2016        spotkanie w Rabce-Zdroju podczas którego odbędą się warsztaty dotyczące Świąt Bożego Narodzenia, wspólnie wykonujemy dekoracje bożonarodzeniowe

listopad 2016              nagrywamy i wysyłamy naszym przyjaciołom kolędę

grudzień 2016             uczniowie tworzą prezentację w programie PowerPoint na temat kiermaszów bożonarodzeniowych

styczeń 2017               uczniowie zgłębiają wiedzę na temat innych zwyczajów i świąt w swoim regionie

luty 2017                    uczniowie piszą maila do szkół partnerskich, w którym informują i innych regionalnych zwyczajach

marzec 2017                tworzymy międzynarodowy słownik na temat zwyczajów, tradycji i dnia powszedniego w krajach partnerskich

kwiecień 2017             uczniowie tworzą multimedialny kalendarz tradycji i zwyczajów

maj 2017                     spotkanie w Czechach, podsumowanie wyników współpracy